Vrede

Det är viktigt att ha kontakt med sin vrede och rikta den mot det som är osunt och bryter ner. När Gud blir vred är det en reaktion som hör samman med hans kärlek.

Det är sunt att reagera mot det onda. Engagemang för livet och den mänskliga gemenskapen förutsätter att jag reagerar mot det som är falskt och nedbrytande. Min besvikelse, sorg och vrede ska jag alltså ta på allvar. Det är viktigt att jag sätter ord på det jag känner och tar nödvändiga konflikter.

Självisk vrede

Det finns en skadlig vrede som kommer ur viljan att ta sin sak i egen hand och själv kontrollera sitt liv och sin framtid. Jag behöver pröva mina motiv och vara uppmärksam så att det inte är självhävdelse utan verklig omsorg om det goda som driver mig. Egoism och rädsla trasslar till det och Gud behöver med tålamod rensa och befria mig från det onda som ständigt vill nästla sig in, binda mig och använda mig. Vredesutbrott räknas i Bibeln till köttets gärningar som inte åstadkommer det som är rätt inför Gud. Det är alltså viktigt att lägga band på sin vrede.1

Gudomlig vrede

Gud har en brinnande passion för det goda och känner en verklig vrede mot det onda som bryter ned och skadar i hans skapelse. Hans goda lagar och bud är vägvisare till ett gott liv och han är ständigt verksam för att begränsa det onda och befrämja det goda. Men sin slutuppgörelse med ondskan har han skjutit på framtiden. Därmed skapar han en nådatid och ger oss människor möjlighet att vända om och förändras. Gud är sen till vrede och hans vrede hör samman med hans kärlek.2

Det stora sammanhanget

På historiens sista dag ska Gud träda fram och hans rättfärdighet bli synlig. Då ska han upprätta de fattiga och förtryckta, och döma förtryckarna. Rätten ska segra till slut. Den insikten är viktig att räkna med. Vi är kallade att kämpa för det goda och mot det onda. Men domen ligger till slut i Guds hand. Bara han kan reda ut vad som verkligen hänt under historiens gång och avkunna rätt dom. Vi slipper alltså att ta domen i våra händer. Med förtroende får vi lämna den i Guds hand och räkna med en verklighet som är större än den vi ser.3 Denna större verklighet möter oss även i den kristna gemenskapen där Guds Ande verkar och bristfälliga människor får stödja och bära varandra i bön. Där erbjuds också möjlighet till goda samtal och bikt.4

Tillit och tålamod

Vi vill se snabba resultat och har svårt att vänta. Inte minst i vår tid med dess starka kommersiella krafter vill vi ha allt genast. Brist på tålamod leder ofta till våld. Vi behöver ha det stora perspektivet levande för oss för att kunna öva oss i långsiktighet och tillit till Gud. Maktbegär och strävan efter popularitet är dömda att gå under. Vår kallelse är att satsa på sådant som består och fördjupas med tiden och som främjar vänskap och mognad. Abraham som litade på Guds löfte fick landet till arvedel, medan Lot som girigt tog för sig fick ett tragiskt slut. För den som litar på Gud är tiden en vän.5

I helig iver renade Jesus Guds tempel från kommersiella krafters insteg. Utan vapen och mänsklig makt kom han till Jerusalem där glödande iver för Guds folk förtärde honom. Han överlämnade sitt liv i Guds hand och i hans skenbara nederlag låg segern gömd. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe, för att föra oss till Gud. Hans blod talar mäktigt om försoning och skydd mot det onda som ständigt hotar våra liv. Han har nu den verkliga makten och de som ödmjukt ansluter sig till honom har löfte om att ärva jorden.6

Lars-Åke Nilsson, kaplan, Åsljunga

1 Gal. 5:20, Jak. 1:19f.

2 Rom. 2:6–8, 2 Petr. 3:9, Ps. 103:8

3 Jes. 1:12–18, Rom. 12:19

4 Gal. 6:1f, Kol. 3:16

5 Jes. 30:15-18

6 Joh. 2:13–17, 1 Petr. 3:18, Matt. 5:5

Foto: lightstock.com / Tina Vanderlaan