Redaktören har ordet • september 2025

På grund av sin barmhärtighet frälste han oss genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare. (Tit. 3:5–6)

Innehåll • september 2025
Tema: Själavård och gemenskap

  • Vem är det som döper, Mattias Lindström
  • Missionsledaren • En alldaglig revolution behövs, Daniel Ringdahl
  • Olika vägar – samma dopnåd, intervju med Douglas och Bo-Göran
  • Själavård • Döpta i Jesu namn – till frälsning och trosvisshet, Daniel Brandt
  • Läger – ett viktigt redskap, Kristin Rut Ragnarsdottir
  • Läsarbidrag • Rusta familjen, Mats Giselsson
  • Nattvarden – ett verkligt möte, Mats Giselsson
  • Ord till liv • Gud har makten i sin hand, Petter Kollberg
  • Intryck från ett Sverigebesök, Jan Ulrik Smetana
  • Själavårssamtal – ett helande gudsmöte, Birgitta Sandström och Ann-Charlotte Smetana
  • Kultursidan • Böcker att inspireras a

I kyrkans historia har man behövt formulera en lära om dopet, dels för att avgränsa sig mot falsk lära, men också för att på ett pedagogiskt sätt förklara dopets betydelse. När våra lutherska fäder formulerade trosläran var en fråga avgörande: vad säger Guds ord? Människors tankar och förnuft som underställt Guds ord, var en grundläggande sak.

Det ligger en stor trygghet i detta. När vi söker svar i frågor om dopet, eller i andra trosfrågor, har vi den stora förmånen att kunna ösa ur dessa rika källor. Först och främst Guds eget ord, men också i hur vår kyrka har formulerat bekännelsen. Vi läser om dopet i Luthers lilla katekes: Hur kan vatten göra sådana stora saker?

”Vattnet gör det naturligtvis inte, utan Guds ord, som är med och i vattnet, åstadkommer det, och tron som förtröstar på detta Guds ord i vattnet. För utan Guds ord är vattnet vanligt vatten och inget dop. Men med Guds ord är det ett dop, det vill säga: ett nåderikt livets vatten och ett bad till ny födelse i den helige Ande.”

Så avgörande är Guds ord för vår förståelse av dopet. Det är också Guds ord som ger dopet dess verkan. Därför ligger det en stor skatt gömd i dopet: av oss själva döda genom synden, men genom dopet födda till ett nytt liv.

Om detta nya liv skriver vi, i detta nummer av Till Liv.

Till detta liv hör också nattvarden. Dopet och nattvarden kallas för nådens medel – för här sker ett verkligt möte med Guds nåd.

Jan Ulrik Smetana
janne.smetana@elmbv.se

Foto: Anna Hecker